Samostalno poslovanje više nije održivo, što uviđaju praktično svi mali trgovci koji su dosad nezavisno nastupali na tržištu. Da potencijal leži u udruživanju prepoznaju i mnogi proizvođači koji malu trgovinu shvaćaju kao sve ozbiljnijeg partnera, kaže Robert Fućak, predsjednik Saveza udruga malih trgovaca Republike Hrvatske.
Trenutno imamo 157 članica s 220 prodajnih mjesta te zapošljavamo više od tisuću djelatnika. U članstvu Saveza, čije je sjedište sada u Čakovcu, nalaze se Udruga trgovaca “051” Rijeka, Udruga malih trgovaca Zagreb i Udruga trgovaca Međimurja.Riječka udruga pokriva dio Istre i Primorsko-goransku županiju, Udruga trgovaca Međimurja djeluje u Međimurskoj, Varaždinskoj te u dijelu Krapinsko-zagorske županije, dok Udruga trgovaca Zagreb pokriva glavni grad s okolicom.
Cilj nam je ojačati postojeće udruge, ali i osnivati udruge malih trgovaca u regijama u kojima dosad nismo bili zastupljeni. Osim toga, potičemo nezavisne trgovce da se pridruže našim udrugama kako bismo zajedno ostvarili kvalitetniji nastup na tržištu.U ovom trenutku ne mogu konkretno govoriti o našim planovima, no regionalno gledano ulažemo velike napore usmjerene na jačanje male trgovine u Istri, gdje je nekada postojala udruga, te u Slavoniji, gdje dosad nije postojao nikakav koncept udruženog nastupa malih trgovaca. Značajno je također naglasiti da je Udruga trgovaca “051” u svoje članstvo primila i jednog trgovca iz Slovenije.Mala trgovina u Sloveniji nalazi se u još težoj situaciji nego mi u Hrvatskoj. Može se reći da su tamošnji mali nezavisni trgovci na izdisaju pa bi pridruživanje većim udrugama kao što je Savez udruga malih trgovaca mogao pomoći da se i slovenski mali trgovci održe na tržištu.Koji su glavni zadaci Saveza te kakvo je bilo poslovanje članica u prošloj godini?
Smisao postojanja Saveza je da se izbori za svakog pa i najmanjeg člana. Unazad nekoliko godina nastojali smo pregovarati s dobavljačima roba – veleprodajama, uvoznicima, proizvođačima, a težište smo prebacili i na rashodovnu stranu te smo ugovorili suradnju s tvrtkama HEP Opskrba, INA, PBZ i Vipnet.Dakako, ključni segment poslovanja je nabava pa smo s našim dobavljačima ostvarili povoljne uvjete kada je riječ o godišnjim super rabatima, akcijama koje se provode samo za Savez, plakatima i drugim promotivnim aktivnostima.Sve su to aspekti poslovanja koje mali nezavisni trgovac ne može ostvariti samostalno. Što se tiče poslovanja članica, rast su ostvarili samo oni trgovci koji su proveli akvizicije ili otvorili nove prodajne objekte, dok svi ostali ili stagniraju ili padaju. Samo novo otvorena prodajna mjesta jamče kakav takav rast.
Da, razmišljamo o tome. Međutim, za ulazak u tako ozbiljan projekt potrebno je prethodno imati kritičnu masu koja će osigurati adekvatan volumen prodaje kako bi se takav pothvat isplatio. Vjerujem da bismo do kraja ove godine mogli predstaviti proizvode vlastite trgovačke marke u nekoliko kategorija, a dogodine proširiti taj asortiman i na neke druge kategorije.Dugo se o tome razmišljalo, a sada je vrijeme zrelo za takav poslovni potez. Osim toga, postoje ideje za jačom unifikacijom trgovina okupljenih u Savez putem korištenja zajedničkog softvera, ali i jedinstvenog vizualnog identiteta trgovina koje bi tako postale prepoznatljivije kupcima.
Bez obzira što je riječ o iznimno pozitivnom trendu na razini trgovine u cjelini, moram reći kako se to u segmentu malih trgovina zasigurno neće osjetiti barem još neko vrijeme.
Samostalno poslovanje više nije održivo, što uviđaju praktično svi mali trgovci koji su dosad nezavisno nastupali na tržištu. Potencijal leži u udruživanju, što prepoznaju kako naši kolege trgovci, tako i mnogi proizvođači koji malu trgovinu shvaćaju kao sve ozbiljnijeg partnera s kojim mogu izravno poslovati bez posredstva veleprodaje.Okrupnjavanje male trgovine važno je i za državu kojoj nije u interesu pretjerano jačanje stranih lanaca i daljnji rast uvoza proizvoda na naše tržište. Poslovanje malih trgovaca ima velikog utjecaja na cijelu lokalnu zajednicu u kojoj se nalazi trgovina jer pruža mogućnost malim okolnim proizvođačima da plasiraju svoje proizvode te pritom angažira i druge djelatnosti poput knjigovodstva i sl.
Ključno je da ostvarujemo bitno bolje uvjete nabave nego što bi trgovac mogao samostalno dogovoriti. Pritom ne bih posebno izdvajao samo dva navedena partnera. Izuzetan odnos imamo i s Vindijom, Atlantic Grupom, Gavrilovićem, Japan Tobaccom i drugim partnerima s kojima smo realizirali cijeli niz ugovora koji su svaki za sebe značajni i donose bolje uvjete poslovanja za naše trgovce.
Asortimanska ponuda svake male trgovine ovisi o kupcu i njegovim željama i potrebama. Međutim, vidljivo je da posljednjih godina raste svijest o važnosti kupnje domaćih proizvoda koji su u najmanju ruku jednako kvalitetni kao i njihovi uvozni pandani, a čijom se kupnjom ujedno podržava i domaća proizvodnja te čuvaju radna mjesta.Kriza je potaknula kupovinu proizvoda niže cjenovne kategorije pa samim time i niže kvalitete, što se posebno očitovalo u području privatnih marki, no sada je primjetno da se sve više vraća svijest o kvaliteti te da se kupci okreću domaćim proizvodima.Iskreno se nadam da će se taj trend nastaviti i da će rast kupovne moći u još većoj mjeri povećati interes za kupnju hrvatskih proizvoda. Teško mi je u ovom trenutku procijeniti koliki je omjer domaćih proizvoda na policama članica Saveza, ali mogu ustvrditi da je taj udio zasigurno veći nego kod trgovačkih lanaca.
U idućih mjesec dana radit ćemo na jačanju naših udruga te osnivanju novih u pojedinim regijama. Usporedo s tim, želimo zaključiti tri nova ugovora na kojima vodimo pregovore već neko vrijeme. Do kraja godine želimo ostvariti postavljene prodajne ciljeve i dalje jačati poziciju malih trgovaca okupljenih pod krovom Saveza udruga malih trgovaca Republike Hrvatske.Razgovarao: Goran Pavlović
Izvor/autor: www.jatrgovac.com